BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Friday, June 20, 2008

Haid dan Kehamilan

Soalan:
Sebelum datang bulan seorang isteri telah bersetubuh dengan suami,adakah isteri yang telah datang bulan akan mengandung?

Jawapan:
Secara umumnya sekirannya seseorang perempuan itu datang bulan maka tidaklah ia mengandung,namun perlu diingat pendarahan dari kemaluan bagi perempuan boleh juga disebabkan faktor “Hampir keguguran”.

Perlu diketahui tidak semua persetubuhan sebelum “Haid” boleh menghamilkan seseorang wanita,kehamilan hanya boleh berlaku sekirannya persetubuhan dilakukan pada tempoh subur iaitu pada hari ke -11 hingga hari ke-17(Dikira hari pertama haid sebagai hari ke-1),persetubuhan sebelum atau selepas tempoh ini biasanya tidak akan menghamilkan kecuali dengan izin NYA.

Nasihat saya sekirannya datang bulan kali ini tidak seperti biasa sama ada ianya terlalu pendek atau darah yang keluar terlalu sedikit maka buatlah ujian kehamilan untuk memastikan bahawa perempuan itu benar-benar tak mengandung.

Saya pernah mendapat pesakit seperti ini yang “Haid” nya terlalu sedikit dan berhenti dalam tempoh 2-3 hari sahaja ,tidak seperti “Haid” nya yang biasanya mengalir banyak darah dan berlaku selama 5-7 hari,setelah diperiksa beliau didapati hamil 3 bulan.

Untuk pengetahuan,ini dipanggil “Threatened abortion” atau keadaan di mana kandungan adalah tidak kuat dan berada di ambang keguguran,peluang untuk gugur ialah 50%.

Tq.

No comments: