BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Saturday, May 31, 2008

Puting Tenggelam "Rectracted Nipples"

Soalan:
Askum.Macam mana nak betulkan bilateral inverted nipples.Apa caranya?.Saya adalah lelaki 26 tahun dan saya malu untuk buka baju kerana masalah ini.

Jawapan:
Waalaikum mussalam,anda sebenarnya tidak perlu bimbang atau malu kerana masalah anda ini adalah biasa walaupun tidak normal.Masalah putting berkedudukan kedalam atau “Retracted Nipples” dalam bahasa perubatan adalah masalah yang tidak merbahaya.

Masalah ini biasanya di alami oleh kaum lelaki yang mempunyai berat badan berlebihan dan pengumpulan lemak berlaku secara tidak sekata di bawah buah dada,tetapi pengumpulan lemak tidak berlaku dibawah puting buah dada,ini mengakibatkan putih kelihatan tenggelam dalam lapisan kulit.

Ianya juga berlaku pada wanita,mereka biasanya akan menghadapi masalah untuk menyusukan bayi mereka di kemudian hari.Masalah ini walau macam mana pun tidak ada kaitan dengan masalah kanser atau masalah kesihatan lain.

Untuk lelaki yang menghadapi masalah ini,sebenarnya hanya pembedahan yang boleh menyembuhkannya 100% tetapi bagi saya ianya tidak perlu dilakukan kerana tidak ada kepentingan sangat.

Apa yang perlu dilakukan ialah mengurangkan berat badan dan kandungan lemak badan,membentuk semula otot-otot dada dan akhirnya belajar menerima yang keadaan ini adalah tidak mencacatkan.

Cara terbaik ialah dengan mengamalkan senaman berterusan sekurang-kurangnya 3 kali seminggu seperti berjogging atau bermain bola sepak.Mengamalkan kaedah pemakanan seimbang dan juga pergilah ke Gimnasium untuk melakukan senaman bagi membentuk,memejalkan dan menguatkan otot dada.Ini sedcara tidak langsung akan menolak puting yang tertanam tadi keluar semula.

Bagi kaum wanita yang mengalami masalah “Retracted Nipples”,tidak banyak yang perlu dan boleh dilakukan,apa yang penting terimalah keadaan ini sebagai anugerah tuhan dan cubalah dapatkan nasihat doktor bila keperluan menyusu badan tiba nanti.

TQ.
Dr.Mazlan Mat.

No comments: