BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Saturday, May 8, 2010

Bisul-Perianal Abscess

Soalan:
A'kum

Dr. saya nak tahu apa cara rawatan yang berkesan untuk penyakit bisul di punggung dekat dengan saluran buang air besar? saya dah jumpa doktor tapi di bagi tahu bisul saya akar di dalam dan tak kan sembuh. tolong lah saya.

terima kasih

Jawapan:
Waalaikum mussalam,

Siapa kata tak boleh sembuh ?,doktor tu tak tahu kot ...............atau pun saje je nak tutup kelemahan diri..........

Bisul dekat dengan salur najis atau perianal abscess(kalau betullah) boleh disembuhkan tetapi memakan masa yang agak lama.






1-pastikan punca
Bisul jenis ini sama ada berpunca dari masalah sembelit atau hanya jangkitan kuman biasa dari najis.Kalaulah ada masalah sembelit hendaklah rawat masalah ini sekali.

2-Antibiotik
Secara umumnya apa-apa jenis bisul pun perlukan antibiotik,tetapi jika bisul yang berpunca dari dalam ataupun dari usus antibiotik biasa tidak akan berkesan,perlu ambil antibiotik yang kuat dan mahal.

3-Pembedahan
Jika telah dipastikan bahawa anda mengidap bisul jenis "perianal abscess" yang berpunca dari masalah usus besar tersumbat oleh sembelit,pembedahan adalah langkah terakhir jika rawatan antibiotik tidak berkesan.

Ada 2 cara pembedahan:
1-Pembedahan membuang nanah
2-Pembedahan untuk menyembuhkan saluran bisul,ini memerlukan satu benang seakan tali tangsi dibiarkan terikat pada bisul hinggalah sembuh.

Jadi apa perlu buat ?.Jika doktor biasa gagal merawat maka mintalah dia refer anda ke hospital untuk berjumpa pakar bedah yang sememangnya lebih pakar dari doktor biasa macam saya ni.

Good luck.

No comments: