BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Saturday, May 8, 2010

Gangguan Hormon oleh Stress

Soalan:

Saya berumur 24 tahun dan sudah berkahwin
usia perkahwinan sudah mencecah 2 tahun, february lalu..
saya masih belum mempunyai cahaya mata kerana saya masih belajar
dan mengikut perancangan untuk tidak mempunnyai anak dalam masa terdekat ini..
setiap kali bersama suami, kami menggunakan kondom..
kebelakangan ini haid saya agak tidak teratur...
bermula dari february hingga kini (april) haid saya tidak datang...
saya akui yang saya agak stress dgn pelajaran saya kebelakangan ini..
dan ini adalah kali pertama saya merasakan yang diri saya sgt2 stress..
haid saya sebelum sentiasa teratur..
dan apa yang merisaukan saya lagi,..
puting payudara saya juga keduanya mengeluarkan cecair putih seperti susu..
saya membuat test kehamilan kerana bimbang saya hamil..
tetapi keputusan adalah negatif...
dua kali saya menjalankan ujian tersebut dan keduanya adalah negatif..
jadi,.. apakan cecair yang keluar seakan susu itu dah adakan ianya normal?..
adakah ia berkaitan dengan haid saya yang mengalami gangguan itu...

Izatul.

Jawapan:
Salam utk Pn.Izatul,

InsyaAllah apa yang awak alami adalah perkara yang tidak merbahaya.Keadaan ini hanya disebabkan gangguan hormon,kemungkinan besar stress yang ada alami telah menyebabkan pengeluaran hormon Prolaktin yang berlebihan dari kadar yang asal,ini akan merencatkan pengeluaran hormon Oestrogen/progesteron yang mengawal haid.

Hormon Prolaktin yang tinggi akan mengakibatkan Haid terencat dan berlakunya pengeluaran susu dari buah dada,kesan lain antaranya ialah kekurangan nafsu seks dan kekeringan faraj semasa seks.

Seeloknya cuba tangani stress sebaik mungkin ,dapatkan rehat yang cukup dan berkualiti ,jaga kesihatan umum,insya Allah keadaan akan kembali normal.

Keadaan ini hanya perlukan rawatan sekirannya anda bercadang untuk mengandung dalam masa terdekat.

TQ.

No comments: