BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Monday, May 10, 2010

VAKSIN HPV PERCUMA

Sungguh bertuah kita sebagai rakyat Malaysia,kerajaan kita amatlah perihatin terhadap rakyat terutamanya hal-hal berkaitan kesihatan.Baru-baru ini kerajaan telah mengumumkan program pemberian vaksin HPV percuma untuk pelajar sekolah menengah.Adakah ini langkah terbaik atau akan mengakibatkan berlakunya komplikasi sosial lain ?.


Contoh :Penile Wart








Apakah HPV ?,
HPV atau “Human Papilloma Virus” ialah sejenis virus yang boleh mengakibatkan penyakit ketuat dan juga boleh menyebabkan Kanser Pangkal Rahim untuk wanita.Ada 180 jenis HPV dan 40 jenis daripadanya boleh memudaratkan manusia .HPV 16 dan 18 adalah telah diketahui boleh mengakibatkan ketuat tularan seks pada awalnya dan penyakit kanser termasuklah Kanser Pangkal Rahim,kanser penis,kanser rektum dan kanser mulut pada akhirnya.



Contoh Vaginal Wart-Ketuat Kemaluan








Macam mana HPV berjangkit ?,
Secara umunya HPV yang mengakibatkan kanser tularan seks berjangkit melalui sentuhan kulit dari pembawa kepada penerima baru,risiko jangkitan adalah tinggi dikalangan golongan yang mengamalkan seks bebas atau secara lainnya ianya hanya berjangkit melalui hubungan seks termasuklah seks oral,seks anal atau lesbian .

Rawatan yang boleh didapati ?,
HPV yang hanya mengakibatkan ketuat di kawasan kemaluan,dubur,mulut atau kerongkong biasanya boleh dirawati secara ubatan sapuan ataupun pembedahan.

Jika telah menyebabkan kanser maka rawatan adalah secara menyeluruh termasuklah pembedahan dan kemoterapi/radioterapi.Walaubagaimanapun kanser yang terjadi biasanya hanya dapat dikesan pada peringkat yang teruk jadi rawatan yang boleh diberikan kurang membantu.


Contoh :Cervical Cancer.






Pencegahan adalah langkah terbaik ,ini termasuklah :

1-Mengelakkan pengaruh dan amalan seks bebas.
2-Menjaga kebersihan diri dan memastikan pemakanan yang sempurna.
3-Mengambil suntikan Vaksinasi HPV-Gardasil adalah vaksin yang kini telah diluluskan oleh kerajaan untuk pencegahan.

-Vaksin biasanya diberikan kepada gadis yang belum pernah melakukan seks ,biasanya dalam usia 15-16 tahun,atau wanita dalam usia 19-26 thn yang belum terdedah kepada seks.

Nasihat saya ,kalau lah anak-anak kita disekolah hendak diberikan suntikan vaksinasi HPV percuma,ambil jelah………….usahlah berfikir panjang sebab kita tidak dapat meramalkan masa depan apa yang akan berlaku pada anak-anak kita.

Selain itu diharapkan langkah pemberian vaksin HPV percuma tidak disalahertikan oleh gadis/wanita sebagai galakkan untuk melibatkan diri dengan seks bebas.

Adakah pemberian Vaksin HPV adalah langkah terbaik ?

Apakah dengan pemberian percuma vaksin ini akan secara tidak langsung menggalakkan seks bebas ?


Biar anda yang memberi jawapannya …………………………bagi saya sebagai seorang doktor dan beragama islam langkah mengelakkan seks bebas masih adalah langkah pencegahan terbaik.

TQ.

No comments: