BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Saturday, May 8, 2010

Cervisitis(Radang Pangkal Rahim)

Soalan:
Akum dr.

Saya mengalami pendarahan sejak bulan jan 2010 ni.setiap kali bersama memang akan berlaku pendarahan sehingga hari ini dan sakit pada pelvis.Saya juga ada kelenjar yang tumbuh di sekitar bibir kemaluan.Sya bimbang perkara ni berlarutan...pap - smear saya sudah lakukan semasa pertama sekali berlaku pendarahan.tetapi keputusan nya normal.tiada sebarang jangkitan.

Jawapan:
Waalaikum mussalam,

Penerangan puan ini sebenarnya kurang lengkap,perlu juga dinyatakan tempoh perkahwinan,berapa lama ?.Dah ada anak ke ?.Waktu hubungan seks semasa kemasukan kemaluan suami ada rasa kesakitan ke ?.

Apapun saya andaikan puan hanya mengalami pendarahan semasa seks dan puan serta suami kedua-duanya adalah bebas dari gejala seks bebas.

Berdasarkan penerangan yang diberikan,saya rasa puan hanya mengalami Cervisitis iaitu radang pangkal rahim,ini biasanya berlaku disebabkan oleh tusukan zakar semasa seks yang mencederakan pangkal rahim,pangkal rahim yang cedera boleh dijangkiti kuman.

Antara tandanya ialah sakit bahagian ari-ari terutamanya semasa pergerakan,keluar cecair dari kemaluan yang berlebihan seperti hingus atau keputihan,demam ringan dan sakit serta pendarahan semasa/selepas seks.

Cervisitis biasanya berlaku pada peringkat awal perkahwinan dan perlukan rawatan termasuklah antibiotik.Dengan rawatan masalah ini akan sembuh dala 3-7 hari.Cervisitis biasa berlaku,saya pernah merawat banyak kes-kes begini.

Biji-biji sekitar bibir kemaluan biasanya tanda jangkitan kuman,ianya boleh disembuhkan dengan antibiotik atau antikulat.

Jika rawatan antibiotik gagal membantu atau puan terlalu bimbang takut-takut terkena jangkitan tularan seks,sila jalani ujian saringan darah.

Sila berjumpa doktor utk mendapatkan rawtan,ok.

TQ.

No comments: