BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Tuesday, November 2, 2010

Alahan pada Pantiliner

SOALAN;

salam doc....saya nak tanya doc pasal jangkitan kulat..bln lepas kawan saye ada terkena jangkitan kulat gara2 pantiliner..lepas je pegi klinik,doctor bg sejenis ubat yg dimasukkan kedalam faraj..

selepas 3 mlm guna ubat tue,muncul pulak rasa kesat dan kering kat area faraj...than kawan saye terpaksa pergi farmasi utk beli antibiotik..lps je mkn antibiotik,br ok..

selang 3 minggu lepas tue,kwn sye period..lepas je 5 hr period,ari2 kwn saye ada rs sakit..mcm senggugut je..kalau nak kencing mcm ada rs sesuatu kat ari2..pendapat doc,mungkin tak kwn saye tue terkena jangkitan kumam atau jangkitan kulat berulang lagi...

JAWAPAN;

Biasanya jarang ada jangkitan kulat yang diakibatkan oleh Pantiliner,yang biasa berlaku ialah allergic setempat akibat bahan kimia pada pantiliner,biasanya ia ditandai dengan ruam kemerahan,pedih,gatal dan kadang-kadang melecet.Rawatan ialah ubatan /krim anti keradangan dan mengelakkan penggunaan patiliner yang sama jenis.

Rasa sakit pada ari-ari kemungkinan besar akibat keradangan pangkal rahim/servik atau jangkitan pundi kencing,rawatannya adalah hampir sama iaitu pengambilan antibiotik untuk 1 minggu serta ubat tahan sakit.

Ini biasanya disebabkan kekerapan hubungan seks atau akibat salur kencing dijangkiti kuman semasa Haid atau semasa seks.

Jangan bimbang sebab masalah ini boleh dirawat tetapi boleh berulang-ulang jika tidak berhati-hati dimasa depan.

TQ

No comments: