BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Tuesday, November 2, 2010

JERAWAT KEMALUAN (FOLLICULITIS)

SOALAN;
Salam,

kehadapan Dr mazlan,

Saya N, berasal dr johor..sy mndapat email doktor di laman web ketika sy sdg melakukan sedikit kaji selidik berhubung masalah yg sedang sy lalui saat i ni. sy menghadapi masalh benjolan2 kecil di ats kemaluan saya.walaupun agk segan untuk berkongsi masalah, sy harap doktor dapat memberi serba sedikit penerangan agar sy lbh yakin untuk mndapatkan rawatan di klinik puan atau dapat berubat sndr untk mngatasi mslh ini.

pada asal nya, benjolan kecil ini cm satu saje dan ia nya bukan di bibir kemaluan saperti yg pnh dialami saudari sblm ini yg mnceritakan mslh yg dihadapi nya kpd doktor. bnjolan yg saya alami ini adalah diatas kemaluan. dari satu.. sy dapati dia mnjadi 3 ketulan di lain2 kwsn berhampiran. dan ini amatlah merisaukan saya. adakah benjolan ini akan hilang sendiri atau bagaimana.

adakah ianya bengkak kelenjar biasa atau penyakit lain..
sy rungsing akan kesihatan sy pada ms hadapan. ini kerana sy msih muda dan belum berumah tangga.

penerangan doktor amat2 sy hargai. diharap doktor dapat membantu sy.

sekian..terima kasih

JAWAPAN;
Wslm

Rasanya awak hanya mendapat jangkitan kuman liang roma atau Folliculitis,ianya juga dikenali sebagai jerawat kemaluan,ianya boleh berlaku dikawasan yang ditumbuhi rerambut seperti kepala ,ketiak atau kawasan kemaluan.

Pembengkakan biasanya bermula dengan sedikit benjolan kecil kemerahan,sakit ,sedikit gatal dan jika digaru ianya boleh merebak kererambut berdekatan.

Rawatannya adalah dengan pengambilan antibiotik untuk tempoh 2 minggu hingga 1 bulan dan krim antibiotik sapuan .Biasanya ianya akan sembuh apabila mengambil antibiotik tetapi boleh berulang jika kebersihan kawasan kemaluan tidak dijaga atau selalu lembab.

Rerambut kemaluan hendaklah juga sentiasa dipastikan pendek dan kemas tanpa apa-apa bau yang kurang sihat.Pemakaian seluar dalam bukan kapas juga hendaklah dielakkan kerana ianya hanya memerangkap lembapan.

Perlu diingat jangan sekali kali menggaru benjolan yang timbul sebab ianya hanya akan merebakkan lagi jangkitan kuman.


TQ

No comments: