BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Tuesday, November 2, 2010

Jangkitan Kemaluan/Vagina

SOLAN;

salam, Dr.,

saya mempunyai masalah irregular period dan juga vagina infection di sekitar labia kanan sejak sebelum berkahwin dan saya telah mendapatkn rawatan untuk infection tersebut dengan mengambil ketaconazole 200mg, dynavate cream, clotrimazole talcum, dan penggunaan eubos emulsion seperti saranan doktor.


saya baru berkahwin 12sept lalu.
saya telah mengalami pendarahan sewaktu Seks(SI) .
my first SI was on 17/9.
namun demikian, setiap kali SI, saya akan merasa sakit dan pedih.


saya sangkakan itu perkara biasa, namun pada kali terakhir, keluar darah merah dan darah merah pekat seperti ketulan darah haid.

saya telah berjumpa doctor.
doctor telah melakukan pemeriksaan, terdapa luka pada dinding vagina dan ia sudah membengkak.

terdapat juga infection di sekitar labia.
doctor menasihatkan saya untuk berehat daripada akiviti seks.
dan mencadangkan penggunaan K.Y jelly sebagai pelincir.


doctor memberikan antibiotik amoxycillin 250mg utk dimkn 3 kali sehari selama 3 hari, cream, pontalon dan eubos emulsion.


di sini terdapat beberapa soalan:

SOALAN 1;

1. adakah luka dan pendarahan tersebut berpunca daripada vagina infection yang saya hadapi sebelum ini?

JAWAPAN;

Waalaikum .............

Ada beberapa punca antaranya ialah:
1-Jangkitan kulat atau kuman pada dinding Vagina..
2-Luka akibat SI semata-mata yang diakibatkan oleh kekeringan Vagina.
3-Luka atau keradangan Pangkal rahim akibat tusukan zakar semasa SI.

Untuk merawat masalah ini biasanya rawatan seperti di atas diberikan,mungkin rawatan yang puan dapat terlalu singkat tempohnya (antibiotik hanya 3 hari-biasanya minimum 5-7 hari).

Jangkitan Kulat/kuman biasanya memerlukan rawatan selama 2 minggu hingga 20 hari jika Ketoconazole digunakan.Jika tidak ianya akan berulang.

Puan juga dinasihatkan untuk berjumpa doktor dan bertanya cara mengatasi kekeringan Vagina semasa SI jika ini masalahnya,saya secara dasarnya merasakan puan sememangnya mengalami masalah ini,tandanya ialah sakit/pedih semasa SI.

Puan tidak perlu risau sebab masalah jangkitan dan kesakitan semasa seks adalah boleh dirawat jika kena caranya.

SOALAN 2;

2. saya faham penggunaan cream dan emulsion tersebut adalah untuk merawat infection di sekitar labia.
adakah betul apa yang saya faham?

JAWAPAN 2;

Ya,tetapi saya menasihatkan puan untuk mengurangkan penggunaan krim Dynavate yang mengandungi steroid pada bahagian kemaluan kerana penggunaan berpanjangan boleh mendatangkan kesan lain seperti penipisan kulit dan jangkitan kulat yang lebih teruk.Miconazole powder sudah mencukupi untuk jangkitan kulat.

Tentang emulsion,jika ianya sememangnya dicipta un tuk kemaluan maka puan boleh meneruskan penggunaannya tetapi jika ianya sekadar antiseptik biasa maka ianya adalah tidak sesuai untuk bahagian kemaluan akibat perbezaan PH.Ini boleh menyebabkan perubahan PH yang mempengaruhi jangkitan kulat/kuman.

SOALAN 3;

3. berapa lamakah jangka waktu untuk luka tersebut dan jangkitan kuman tu akan sembuh?

JAWAPAN 3;

Jangkitan kuman biasa akan sembuh dalam tempoh 1-2 minggu dengan antibiotik yang betul.
Jangkitan kulat bisanya lebih lama hingga 20 hari atau lebih tetapi biasanya 1-2 minggu juga.


SOALAN 4;
4. adakah saya akan mengalami masalah untuk hamil? period terakhir sya adalah pada 23/08-6/9 dan bersambung pada 10/9-13/9

JAWAPAN 4;

Ianya tiada kena mengena dengan kesuburan dengan syarat ianya tidak serius dan tidak melibatkan salur peranakan dalam.

Untuk maklumat lanjut puan boleh berjumpa saya jika puan berada di kawasan selayang,selangor.

TQ

No comments: