BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Tuesday, November 2, 2010

Gynaecomastia/Buah Dada pada Lelaki

SOALAN;

saya lelaki, berumur 20 tahun.. saya mengalami masalah puting timbul pada sebelah kanan..tetapi pada sebelah kiri saya pula dalam keadaan normal.. kadang2 saya berasa segan untuk membuka baju.. memang dulu badan saya agak gemuk, tetapi sekarang tidak lagi.. saya mengalami masalah ini sejak berumur 16 tahun lagi.. sudah bermacam cara saya lakukan seperti bersenam, bermain bola sepak, bermain futsal, dan bermain gim.. tetapi tetap tiada perubahan..

apa yang perlu saya lakukan supaya puting sebelah kanan saya tidak timbul dan tenggelam, sama seperti puting sebelah kiri saya..??

perlukah saya membuat lazer treatment??? berapakah kosnya?? adakah cara lain untuk mengatasinya?? dan nasihat dr.mazlan??

JAWAPAN;


Assalamualaikum,

Awak mengalami masalah Gynaecomastia atau pengumpulan sel lemak dibawah puting buah dada seperti yang berlaku pada wanita,ianya tidak merbahaya dan bukan juga kanser tetapi kehadiran Gynaecomastia boleh memalukan.





Jika dibiarkan ianya boleh bertambah besar bergantung kepada tahap ketebalan lemak bawah kulit.

Tidak ada rawatan yang lebih berkesan dari rawatan pembedahan ,pembedahan ini hanyalah pembedahan kecil membuang sel lemak tersebut dan ianya boleh dilakukan di hospital kerajaan/swasta.

Kosnya adalah amat murah jika dilakukan dihospital kerajaan,so dapatkan appointment utk berjumpa pakar bedah secepat mungkin ye............

TQ

No comments: