BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Tuesday, November 2, 2010

Vaginal Candidiasis/Jangkitan Kulat Kemaluan.

SOALAN;

saya seorg perempuan berumur 23 tahun dan belum berkahwin.
saya mengalami masalah bintik-bintik putih yang sgt kecil tumbuh begitu banyak di sekitar bibir kemaluan luar dan dalam.Bintik2 tersebut tidak sakit tp kdg2 gatal.ianya seprti jerawat nasi tp sgt kecil dan tidak pecah.

utk pengetahuan dr,masalah ni sudah bertahun2 dan makin bertambah tahun ke tahun.
apa yang saya ingat sewaktu sebelum didatangi haid yg pertama, saya mengalami lelehan biasa,dan disebabkn sentiasa basah, sudah menjadi amalan saya menyapu bedak talkum di seluruh kemaluan saya.lama juga saya buat begitu.

adakah bedak talkum menjadi punca?
sy malu utk brjumpa dr,apa yg patut sy lakukn since next year sy akan berkahwin?

JAWAPAN;

Salam,

Awak hanya mendapat jangkitan kulat ,ianya adalah dari kombinasi keputihan,kelembapan dan bedak yang awak gunakan.Cuba dapatkan rawatan berikut:

1-Pil anti-kulat-di ambil 1 biji setiap minggu untuk 2 minggu.

2-Hentikan penggunaan bedak talkum dikawasan kemaluan kerana ianya juga akan menggelapkan kawasan kemaluan.

3-Gunakan krim anti-kulat,sapu 2 kali sehari disekitar kemaluan hingga 2 minggu.

Sila dapatkan rawatan doktor atau boleh juga berjumpa saya untuk mendapatkan rawatan jika tidak keberatan.Ubatan boleh juga dihantar melalui pos dengan bayaran tertentu.

TQ

No comments: