BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Tuesday, November 2, 2010

Sifilis Atau Herpes

SOALAN;

sy mempunyai tanda2 penyakit sifilis. tanda2 tu jelas.
sy mengaku dh buat kesilapan pasal terlanjur melakukan sek luaran bersama perempuan urut dan terlanjur sampai menggesel2 kemaluan saya bersama kemaluan nye tetapi tiada sek penetrative.

semua berlaku tanpa perancangan semasa sy outstation ke KL pada bulan june 2010.sejak dr itu sy sgt risau dn menyesal. oleh itu saya memerlukan suntikan antibiotik penicilin (benzatine).

blh tak doktor beritahu saya di mana sy blh mendapatkan suntikan ini selain drpda
hospital dan klinik kerajaan kerana sy malu nk ke klinik yg ramai org. kalau blh
doktor cdgkan nama klinik tersebut.

sekian terima kasih.

bantuan drpda doktor amatlah saya perlukan dan didahului dgn ribuan terima kasih..


jAWAPAN;

Wslm,

Wow..main gesel gesel lagi,sorry ye.......sebenarnya masalahnya terletak pada sentuhan kemaluan awak dengan cairan yang keluar dari Vagina perempuan urut tu.

Eloklah lakukan ujian darah diklinik untuk VDRL/TPHA dahulu.Jika dua-dua positif sahlah sifilis.

Tak semestinya perlukan suntikan,pil pun boleh,cuba dapatkan ,tak semestinya ambil suntikan penicillin,makan ubat pun boleh ,cuba
dapatkan antibiotik ini dari klinik atau farmasi :

-T.Ciprofloxacin 500mg 1 biji 2 x sehari untuk 1 minggu.

Habiskan ubat di atas lepas tu Sambung dengan ubat ini selama 2 hingga 3
minggu:

-T.Doxycycline 100mg 1 biji 2 kali sehari selepas makan.

Ingat jangan berhenti makan antibiotik di atas sehinggalah habis .Insyaallah
akan sembuh.

TQ

SOALAN 2;


Terima kasih dr. Sy dh pun jumpa doktor di hospital colombia bln lps dn dia bg
sy doxycyline malangnye sy alergi teruk lps mkn ubat tu i.e demam n muntah2. So
sy x blh hbskan ubat tu.

Cuma satu sj pilihan yg ada iaitu suntikan penicilin.
Semasa sy jumpa doktor( dr. india) di columbia tu dan masa tu ada ulser kecil di
kemaluan saya, doktor tu x buat ujian darah walaupun sy insist utk dptkn
kepastian.

Namun doktor tu tetap ckp x perlu membuatkan sy fikir doktor tu x serius dgn masalah sy walaupun sy dh ceritakan yg sy ada kontak dgn perempuan.
X lama lps tu ulser kecil itu pulih .

Tetapi Hari ini sy dapati ada ruam di tgn saya dan ada ulser lbh bnyk di
kemaluan saya.. Apabila sy study tanda2 ini dan dptkn informasi dr internet, sy
dapati sy mengidap sifilis tahap dua. Jd itulh yg menyebab kn sy sgt risau dh
jumpa blog Dr madzlan di internet.

Jika hanya suntikan yg sy blh terima kerana oral supplement menyebabkn sy
alergi, klinik swasta apakah yg mempunyai prasarana utk tujuan itu?.
Saya difahami tidak semua jenis penyakit blh dirujuk kpda klinik biasa, mungkin
hospital colombia juga tidak mempunyai kepakaran utk merawat penyakit ini.

Blh doktor cadangkan klinik mana yg saya blh rujuk? Klinik di kl pun x mengapa
kerana sy sanggup kesana utk mendapatkan rawatan awl sblm terlambat.....

Terima kasih dr kerana ambil brt masalah saya ni. Semoga kesilapan pertama sy ni
merjadi pengajaran seumur hidup..

Sy benar2 tertekan dh malu dgn apa yg dh berlaku.


Bantuan doktor saya ucapkan berbanyak terima kasih.

JAWAPAN 2;

-Sebenarnya saya masih nasihatkan anda untuk buat ujian darah utk bezakan sama ada anda betul dapat Sifilis atau Herpes sebab tandanya hampir sama tetapi rawatannya berbeza.

-Klinik atau hospital mana mana pun boleh merawat masalah anda ini sebab hanya masalah kecil berbanding HIV atau Hep B yang tiada rawatan untuk 100% penyembuhan.

-Awak bukanlah allergik kepada Doxycycline tetapi awak mendapat kesan sampingan antibiotik itu,itu memang biasa berlaku.So ambillah ubat yang mula mula saya cadangkan tu,ianya sangat berkesan tetapi lebih mahal.Ambil untuk 2 minggu.

-Kalau susah sangat datang jumpa saya jelah.

-Dulu-dulu memanglah kita guna Penicillin,itu zaman Jepun dulu tetapi sekarang kita bagi injection lain yang lebih mujarab .

Dulu saya merawat kes hampir sama,ujian darah walaubagaimanapun menunjukkan dia kena Herpes,rawatannya memang hanya antivirus.


Wellcome to Selayang,selangor.OK

TQ

No comments: