BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Tuesday, November 2, 2010

Kekeringan Vagina.

SOALAN;

salam,mengenai subject diatas,saya dan isteri tidak dpt melakukan p'setubuhan secara normal dengan memasukkan zakar kedlm faraj spt kbykan pasangan lain,kami biasanya hanya melakukan seks oral kerana vagina isteri sentiasa kering wpun isteri saya telah pun klimax 2 kali semasa oral seks.

Sblm melahirkn anak kekeringan vagina tidak begitu ketara wpun cairan vagina adalah sedikit namun dpt dibantu dgn ky gel tetapi selepas melahirkan anak sulung,vagina tidak lg mengeluarkan cairan dan memasukkan zakar adalah mustahil sama sekali wpun menggunakan ky gel.

Dan isteri merasa sakit setiap kali saya cuba memasukan zakar wpun m'gunakan ky gel.umur isteri baru shj 29 tahun.boleh x doktor jelaskn sebab dan jalan penyelesaian,kami tidak mengadakan seks scr normal selama setahun lebih kerana masalah ini.

Terima kasih doktor.

JAWAPAN;


Wslm,

Kemungkinan besar isteri mengalami gejala kekurangan hormon mungkin akibat stress,perubahan berat badan atau punca punca lain.Kekeringan Vagina boleh juga berlaku akibat kekurangan rangsangan fizikal atau keadaan isteri yang terlalu penat semasa hubungan.

Saya mencadangkan isteri awak untuk mendapatkan rawatan hormon untuk sekurang kurangnya 3 bulan,selalulah melakukan aktiviti seks ringan bersama isteri walaupun tidak secara penetrasi zakar untuk menggalakkan pengeluaran cairan vagina,anda juga boleh cuba memasukkan satu jari kedalam vagina semasa merangsang isteri untuk mengetahui sama ada ianya boleh membantu menambah cairan ,jika satu jari berjaya maka anda boleh menambah bilangan jari kepada 2-3,jika berjaya biasanya kemasukan zakar adalah amat mudah.

Dari segi ubatan,isteri anda juga boleh mengamalkan pengambilan EPO 1000mg sekali sehari,Kacip Fatima/Manjakani atau jamu yang bersesuaian.

Bawalah juga isteri untuk mengurut badan dan berpesan kepada makcik yang mengurut tu untuk mengurut batin iaitu urutan untuk melancarkan darah pada peranakan,biasanya rawatan hormon berserta langkah langkah di atas boleh membantu.

Jangan lupa lebihkan juga memberikan perhatian dan kasih sayang kepada isteri,kadang-kadang hal begini terjadi sebab isteri anda ada merajuk dan berdendam atas hal-hal tertentu.........

TQ

No comments: