BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Thursday, March 20, 2008

Chicken Pox

Assalamualaiukum dan selamat pagi,

Selamat Menyambut Maulidurrasul untuk semua yang beragama islam,semalam saya merawat 2 pesakit yang mengidap jangkitan virus iaitu Chicken pox atau dikenali juga sebagai "Bertih" di Kelantan atau "Jingtongan" di Terengganu.

Chicken pox adalah sejenis jangkitan virus yang disebabkan oleh virus "Varisella Zooster",ianya mengambil masa antara 7-14 hari untuk mengeluarkan tanda-tanda jangkitan setelah dijangkiti virus ini.Biasanya ia berjangkit melalui sentuhan dan amat mudah berjangkit.

Chicken pox biasanya tidak merbahaya tetapi boleh juga boleh membawa maut jika pesakit mempunyai immuniti/pertahanan badan yang lemah seperti pengidap HIV,Batuk kering/TB,Kencing manis,kanser atau kanak-kanak /orang tua.

Tanda-tanda jangkitan adalah seperti demam panas diikuti timbulnya ruam merah berair ditengah pada hari ke-3 demam,Ruam boleh naik diseluruh badan termasuk dalam mata dan mulut dan ianya sangat gatal.




Kelihatan Ruam berair dan kemerahan


Pesakit juga akan mengalami sakit-sakit badan serta tanda jangkitan saluran pernafasan seperti batuk,selsema dan sakit tekak.Jika ruam tadi dijangkiti kuman lain ianya akan bernanah dan bila pecah akan meninggalkan kesan kawah seperti "ulcer".

Ruam yang timbul biasanya akan hilang perlahan-lahan dalam tempoh 3-4 minggu dan ianya amat mudah menjangkiti orang lain dalam tempoh ini.Jangkitan wabak boleh berlaku terutamanya jika pesakit pergi ke Tadika,sekolah atau tempat tumpuan ramai dalam tempoh ini.
Rawatan Chicken pox biasanya adalah secara simptomatik iaitu mengikut tanda-tanda yang ada seperti ubat sapu,ubat demam,ubat gatal dan ubat tahan sakit.Jika telah bernanah maka kadang-kadang antibiotik diberikan.Secara umumnya tanpa rawatan moden pun jangkitan Chicken pox boleh sembuh dengan sendiri.

Sebenarnya tempoh jangkitan chicken pox boleh dipendekkan dengan rawatan khas anti-virus iaitu dengan memberikan ubat "Acyclovir",dengan rawatan khas ini pesakit biasanya akan sembuh dalam tempoh 1 minggu berbanding 4 minggu dengan rawatan biasa.Tidak ramai yang mengambil rawatan khas ini kerana faktor kos yang agak mahal iaitu antara RM 150 hingga RM 500 jika menggunakan ubatan import.

Ubat Acyclovir 800mg

Walau bagaimanapun jika kita memikirkan tentang parut Chicken pox yang kekal selepas jangkitan virus ini dan kesan kosmetik yang memalukan untuk jangkamasa panjang,maka ada baiknya ubat Acyclovir digunakan,ianya memendekkan masa jangkitan,mengelakkan parut jangkitan dan mengelakkan jangkitan berleluasa.

Dalam kes kes tertentu,Acyclovir boleh dikatakan penyelamat nyawa jika digunakan pada pesakit chicken pox yang pada masa yang sama mempunyai immuniti badan yang lemah seperti pesakit HIV,kencing manis,kanser dan TB.

Mereka yang telah dijangkiti virus "Chicken pox" biasanya tidak akan dijangkiti semula seumur hidupnya tetapi mereka terdedah kepada jangkitan virus "Kayap" jika immuni badan mereka lemah di kemudian hari.

Untuk semua pembaca,berhati-hatilah ye..........mungkin sekarang adalah musim jangkitan "Chicken pox",selain Jangkitan Acute Tonsilitis dan Denggi.

No comments: