BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Tuesday, March 18, 2008

Acute Glomerulonephritis/Nephrotic Syndrome.

Hari ini saya telah merawat seorang pesakit kanak-kanak berumur 2 tahun yang merupakan "regular customer" saya.Beliau telah mendapat jangkitan salur pernafasan atas 2 minggu lepas dan kini beliau telah mendapat tanda-tanda penyakit lain pula.





Acute Tonsilitis.

Beliau mengalami bengkak disekeliling mata,bengkak kedua-dua belah kaki,dan akhir-akhir ini perut dia didapati membuncit serta cirit-birit.Ingatkan mengalami alahan tetapi tanda-tanda ini tidak surut dengan rawatan alahan yang sepatutnya.

Ibu-bapa adik kecil in telah diingatkan supaya membawa adik ini semula untuk rawatan susulan dalam 3 hari jika tidak terdapat perubahan positif dalam masa 3 hari,oleh kerana kesibukan hanya selepas 1 minggu barulah adik ini dibawa berjumpa saya semula.




Bengkak sekeliling mata dan perut yang membuncit.

Setelah periksaan,saya mendapati adik kecil ini kemungkinan besar mengalami penyakit "Acute Glomerulonephritis /AGN "atau "Nephrotic Syndrome".




Bengkak kedua-dua kaki.
AGN/Nephrotic Syndrome merupakan satu daripada komplikasi "Acute Tonsilitis",ia merupakan penyakit buah pinggang yang diakibatkan oleh tindak balas antibodi "Acute Tonsilitis" keatas buah pinggang.

Penyakit ini boleh mengakibatkan kerosakan buah pinggang samada acute(berbalik) atau kronik(Kerosakan kekal),bila buah pinggang sakit maka perkumuhan air kencing akan terganggu dan air berlebihan akan terkumpul pada kaki,sekeliling mata ,perut dan kadang-kadang dalam paru-paru dan menyebabkan sesak nafas.

Dalam kes sebegini biasanya pesakit memerlukan rujukan ke hospital,perlu dimasukkan ke wad untuk menjalani pemeriksaan darah,air kencing dan juga x-ray.Rawatan biasanya sangat berkesan dan terdiri dari suntikan antibiotik yang kuat ,ubat steroid/antiradang dan sebagainya.

Biasanya pesakit akan sembuh tetapi boleh terdedah kepada risiko komplikasi lanjut seperti Darah tinggi,jangkitan kuman atau kerosakan kekal buah pinggang.Untuk mengelak atau melambatkan semua komplikasi yang mungkin biasanya pesakit akan diberi ubat antiradang bagi jangkamasa yang panjang dan akan diberi rawatan susulan berterusan untuk satu tempoh yang panjang.

Sebagai peringatan,jika anak kita mengalami batuk/demam/selsema atau kudis yang telah berlarutan,haruslah cepat berjumpa doktor untuk rawatan lanjut,mungkin anak kita perlukan antibiotik untuk menyembuhkannya.Bertindaklah secepat mungkin sebelum terlambat.

Terima kasih.

Adik di atas telah dimasukkan ke Hospital Selayang pada 23/03/2008,sebenarnya ibubapa adik ini tidak dapat menerima hakikat bahawa anak mereka perlu ke hospital,tetapi setelah nenek adik ini masuk campur maka adik ini telah dibawa ke hospital ,agak terlambat tetapi biarlah,sekurang-kurangnya adik ni kini telah diberi rawatan sewajarnya,beliau disahkan mengidap Acute Nephrotic Syndrome.

Semoga cepat sembuh....................

No comments: