BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Tuesday, March 11, 2008

DEMAM PILIHANRAYA.

Proses pilihanraya umum ke-12 telah pun berlalu meninggalkan bermacam kenangan pada saya dalam merawat pesakit-pesakit di klinik .

1-Proses kempen
Dalam tempoh berkempen majoriti pesakit adalah terdiri dari mereka yang mengidap jangkitan pernafasan samada pernafasan atas(Sinusitis,Rhinitis atau URTI) atau pernafasan bawah(Bronchopneumonia-jangkitan kuman paru-paru).

Biasanya mereka terdedah kepada kekurangan pengambilan air minuman atau yang terdedah kepada kesejukan malam/pagi hari.

2-Hari mengundi
Ditakdirkan cuaca di hari mengundi adalah baik secara umumnya,panas di waktu pagi tetapi hujan di waktu petang,ramailah yang terkena hujan mengejut ini dan megalami sakit kepala dan demam panas.Lebih teruk lagi ,3 kematian dicatatkan diseluruh negara kerana masalah pernafasan,kemungkinan besar di sebabkan serangan jantung.

3-Selepas hari mengundi
Bermula dari malam minggu ,ramailah yang berjaga malam untuk mendapatkan keputusan terkini PRU12 hinggalah ada yang demam demam sebab tidak cukup rehat.Bila keputusan diumumkan maka lebih ramailah yang sakit akibat terkejut...............

Dari semalam 10.03.2008 hingga hari ini ramai pulak yang mengambil M.C kerana masih kepenatan samada baru kembali dari kampung atau masih terasa penat bertungkus lumus pada PRU12 yang lalu.


Apapun bagi saya sebagai doktor,hanya rawatan dan nasihat terbaik dapat saya berikan tanpa mengira samada mereka dari kerajaan ataupun pembangkang.

No comments: