BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Friday, March 14, 2008

Cirit-Birit pada Bayi

Assalamualaikum dan selamat petang utk semua.............

Hari ini saya mendapat seorang pesakit kecil,bayi perempuan warga Nigeria berumur 6 bulan bernama Melisa.Kata ibunya beliau baru memberikan "bijirin" berperisa baru kepada Melisa semalam dan hari ini Melisa mengalami cirit-birit sebanyak 3 kali , kembung perut dan sedikit demam.

Pemeriksaan mendapati Melisa demam sedikit ,kembung perut dan mempunyai tanda-tanda keracunan makanan .

Rawatan:
Dalam kes begini rawatan adalah seperti rawatan cirit-birit yang lain juga iaitu,ubat cirit-birit,ubat sakit perut,ubat kembung,ubat demam jika perlu dan kadang-kadang air garam.
Biasanya jika cirit-birit biasa,ianya akan sembuh dengan rawatan di atas.

Perkara lain yang perlu dilakukan:

1-Cairkan susu .
Perlu diingat semasa cirit-birit penyerapan dan pencernaan susu akan terganggu dan susu yang tidak hadam akan menjadi masam didalam usus dan seterusnya memburukkan lagi cirit-birit.

2-Hentikan susu sementara.
Melalui pengalaman saya,inilah langkah terbaik bila anak kita mengalami cirit-birit.Ini bukan bermakna kita langsung tidak memberikan susu,cuba dapatkan susu khas untuk cirit-birit.Biasanya susu ini lebih kasar bijinya dan tertulis "Milk for Diarrhoes",antara jenama yang ada termasuklah "Novalac" yang hanya boleh didapati di farmasi atau klinik.

Kadang -kadang dengan susu khas ini sahajapun boleh merawat masalah cirit-birit yang tidak serius tanpa perlukan ubatan.Bila masalah cirit-birit dah sembuh maka bolehlah kita memberi semula susu yang biasa anak kita minum.

3-Lebihkan memberi minuman.
Jika berlaku cirit-birit maka anak akan kehilangan banyak air serta tenaga dan ini perlu diganti semula.Jadi berilah mereka minum lebih cairan,ada yang bagi air glukos/gula,air garam ORS,air Ribena dan macam-macam lagi.

Masalah cirit-birit akan lebih rumit bila disertakan dengan muntah-muntah,keadaan begini biasanya terpaksa dirawat dan dijaga dengan lebih teliti,muntah hendaklah dihentikan secepat mungkin,ubat muntah "Suppositori" yang biasa dimasukkan melalui lubang dubur amat membantu dalam situasi ini.

Jika masalah cirit-birit berlarutan berserta tanda-tanda berikut,adalah lebih baik jika anak kita dirujuk ke hospital untuk rawatan lebih baik:

1-Demam tinggi.
2-Muntah berterusan
3-Tanda-tanda kekurangan air: mata cengkung,demam,dengupan jantung kencang,letih dan kulit kering.
4-Najis bercampur darah.
5-Sawan.

Mengikut kajian,jika anak kita menyusu botol ,majoriti punca cirit-birit ialah susu formula yang terlalu pekat,tidak sesuai,susu terlebih masa > 4 jam atau dari botol susu yang tidak bersih.

Jadi berhati-hatilah,berilah susu dada /badan,inilah yang terbaik untuk bayi................

No comments: