BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Thursday, March 13, 2008

Penyakit Kelamin(STD)

Assalamualaikum,

Hari ini juga saya mendapat seorang pesakit,lelaki dewasa ,telah berkahwin yang mengadu yang air kencing beliau bercampur nanah dan kemaluan beliau terasa pijar/panas.Beliau mengakui ada melakukan hubungan seks dengan seorang kawan perempuan 2 hari lepas tanpa memakai kondom.

Katanya ,kemaluan wanita itu "bersih" tanpa bau atau lelehan yang mencurigakan.Beliau juga tidak memakai kondom.Pemeriksaan menunjukkan bahawa beliau telah mengidap jangkitan salur kencing kemungkinan besar jangkitan penyakit kelamin atau juga dikenali sebagai STD(Sexual Transmitted Diseases).STD yang paling biasa saya rawat ialah Sifilis dan Herpes(Kayap kemaluan atau Kayap mulut).

Biasanya STD seperti dialami lelaki di atas boleh sembuh dengan rawatan tetapi ada juga yang berulang-ulang.Beliau telah diberikan suntikan antibiotik dan antibiotik oral selama 2 minggu.

Perlu dingat,walaupun kemaluan wanita itu "bersih"tetapi kemungkinan jangkitan masih tetap ada,wanita itu dikategorikan sebagai "pembawa" kuman STD.Mungkin dulu wanita itu pernah mengidap STD tetapi tidak dirawat dan sembuh dengan sendiri tetapi membawa "kuman" dalam badannya terutamanya dalam cecair badan seperti darah dan lelehan kemaluan.

Dalam hal ini,kedua-dua pihak terlibat hendaklah mendapatkan rawatan dan jika berkemampuan lakukan ujian darah.Isteri lelaki itu juga patut melakukan ujian darah dan jika ianya positif maka perlu juga dirawat.

Antara tanda-tanda biasa jangkitan STD ialah:
1-Demam berulang dan lama .
2-Sakit sewaktu kencing-seperti dihiris pisau.
3-Air kencing bernanah(Pyeuria)
4-Bengkak kemaluan dan kemerahan bagi lelaki.
5-Lelehan berbau,pekat,hijau atau kekuningan bagi wanita.
6-Timbulnya ruam pada kawasan kemaluan.
7-"Ulcer" atau luka-luka yang amat menyakitkan pada kemaluan.

Jika anda mempunyai tanda-tanda di atas,dapatkanlah rawatan sebelum terlambat dari doktor anda.Semuanya boleh sembuh dengan rawatan kecuali Hepatitis B & C dan HIV.

Sebagai langkah pencegahan,seeloknya setialah pada yang satu dan selalulah memakai kondom jika berhubungan seks dengan perempuan "luar".

STD jika dibiarkan boleh mendatangkan komplikasi jantung,keguguran janin,kecacatan janin dan sebagainya..............................

Kes-kes jangkitan STD sebenarnya adalah lumrah dan sudah "biasa" dirawat ,inilah jadinya bila nafsu menguasai akal.Kes-kes STD yang serius biasanya dirujuk ke Pusat STD di Jalan Pahang,dulunya Institut Respiratori.

Utk pertanyaan,taip SIHAT <>soalan anda<> dan SMS ke 33886.

No comments: