BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Monday, March 24, 2008

Terapi Gantian Hormon(HRT)

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Akhir-akhir ini saya mendapati semakin ramai golongan wanita yang mula berjumpa saya samada untuk mendapatkan penjelasan atau untuk rawatan bagi hal-hal yang berkaitan dengan masalah rumah tangga dan isu-isu sulit wanita.

Mungkin kerana malu atau atas prinsip hal dalam “kelambu” tidak sepatutnya dihebahkan kerana hanya membuka aib maka dulunya ramailah golongan wanita yang menderita tanpa rawatan yang betul ,rumah tangga pula terbiar tunggang-langgang,suami “makan luar” dan isteri “main” kayu tiga dan bermacam-macam lagi hal yang tidak elok didengar.

Kini dengan perubahan masa, maka pemikiran wanita moden kini kelihatan lebih terbuka untuk membicarakan isu-isu yang sememangnya amat penting untuk kesihatan wanita dan keharmonian rumah tangga.

Pernah saya mendapat seorang pesakit wanita berumur 38 tahun,sedang menyusukan anak yang berumur 2 tahun dan berkerjaya,datang untuk mendapatkan rawatan atas desakan suami,beliau mengalami masalah berikut:

1-Badan cepat letih.
2-Kulit kering dan kusam.
3-Hilang berat badan dan bentuk badan tidak lagi menarik.
4-Hilang “nafsu” seks.
5-Payu dara mengecil dan kendur.
6-Sakit kepala dan sukar tidur.
7-Kekeringan Vagina dan Kesakitan semasa seks.
8-Tidak lagi ada kenikmatan dan kepuasan semasa seks.
9-Tidak datang haid untuk 6 bulan.

Dalam kes-kes sebegini biasanya doktor akan cuba mendapatkan penjelasan terperinci secara berasingan daripada suami dan isteri,ini untuk mengelakkan konflik dan untuk menjaga hati masing-masing supaya tidak ada pihak yang “terasa hati” bila kekurangan masing-masing diluahkan.Biasanya pihak doktor akan bertindak secara neutral tanpa memihak kepada mana-mana pihak.

Sebenarnya masalah seperti yang dialami oleh wanita di atas sudah lama berlaku dan ramai wanita berkahwin yang mengalaminya.Pesakit termuda(berkahwin) yang pernah saya rawati ialah berumur 25 tahun,manakala yang masih bujang berumur 17 tahun.

Setelah pemeriksaan ke atas wanita ini,saya mendapati beliau mengalami tanda-tanda “pre-menoupas” yang mungkin disebabkan oleh perkara berikut:

1-Keletihan dan stress akibat kerja.
2-Kekurangan Vitamin .
3-Penyusuan anak.
4-Hubungan seks yang semakin jarang-2 kali sahaja sebulan.
5-Tidak ada kepuasan/ “klimaks” semasa hubungan yang telah lama berlarutan.

Setelah segala permasalahan telah terungkai maka kini bolehlah proses rawatan dilakukan,rawatan biasanya memakan masa panjang dan hasil yang positif biasanya boleh dijangkakan setelah 2 minggu menjalani rawatan jika mendapat kerjasama dari semua pihak.

Antara saranan yang diberikan untuk beliau ialah:

1-Mengambil “supplement” vitamin seperti multivitamin,EPO atau manjakani/kacip fatimah.


Evening Primrose Oil

2-Mengamalkan pemakanan seimbang.
3-Mengurut badan dan Sauna-untuk melancarkan perjalanan darah.
4-Membanyakkan pembacaan terutamanya hal-hal wanita dan hubungan seks.
5-Mengaktifkan semula hal-hal yang dulunya amat “seronok” untuk dilakukan seperti mandi bersama,meraba-raba pasangan dan aktiviti ringan-ringan.
6-Meluangkan lebih masa untuk bersama pasangan.
7-Memperbanyakkan komunikasi antara pasangan .
8-Lebih berfikiran terbuka antara pasangan semasa Seks.
9-Berhenti menyusu badan apabila anak sudah berumur 2 tahun.




Selain itu,antara rawatan yang memang berkesan sekarang ialah terapi gantian hormone atau disebut juga HRT.HRT berfungsi untuk membekalkan semula hormone Oestrogen,pregosteron dan Androgen yang telah berkurangan secara sintetik.







Antara Contoh Pil Hormon




HRT hendaklah diambil setiap hari samada untuk 21 hari atau sebulan tanpa henti bagi mereka yang tidak ingin didatangi kitaran Haid yang biasa.Antara pemeriksaan penting sebelum pengambilan HRT ialah:

1-Pemeriksaan Buah dada.
2-Pemeriksaan Tekanan Darah.
3-Pemeriksaan Pap Smear
4-Pemeriksaan berat badan.

HRT boleh diambil oleh hampir semua wanita yang mengalami masalah ketidak stabilan hormone seks terutamanya yang berumur dalam lingkungan 35 tahun ke atas, kecuali mereka yang mempunyai perkara berikut:

1-Pembengkakan/Benjolan pada buah dada yang belum disahkan bukan Tumor.
2-Darah Tinggi
3-Penyakit Jantung.
4-Kanser/pembengkakan pada peranakan.
5-Mempunyai keluarga yang mengidap kanser buah dada.
6-Pendarahan haid yang bermasalah.
7-Pesakit yang mempunyai risiko pembekuan darah.

Kesan samping HRT biasanya adalah ringan,antaranya ialah:
1-Kenaikan berat badan pada mereka yang kuat makan.
2-Pigmentasi/kloasma .
3-Mual dan loya-loya.
4-Sakit kepala.
5-Kesakitan pada buah dada.

Perlu diingat,HRT bukanlah penyebab Kanser buah dada ataupun kanser pangkal rahim seperti yang sesetengah wanita sangkakan,kebaikan HRT adalah jauh melimpahi keburukan yang mungkin pengamal HRT akan alami.

Secara umumnya,keberkesanan terapi HRT adalah hampir 100%,jadi jika anda tergolong dalam kumpulan yang mengalami masalah seperti di atas,berjumpalah doktor anda,mungkin ini boleh menyelamatkan rumah-tangga anda.

Terima kasih.

SMS dengan menaip SIHAT <>Soalan/komen anda<> dan hantarkan ke 33886 jika anda mempunyai sebarang pertanyaan lanjut atau sebarang komen.

No comments: