BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Wednesday, March 12, 2008

Komplikasi Kencing Manis

Pagi ini seorang pesakit ,lelaki 52 thn datang berjumpa saya untuk rawatan.Beliau mengidap kencing manis semenjak 4 bulan yang lalu,dalam rawatan tetapi kawalan kandungan gula dalam darahnya adalah tidak begitu baik.

2 hari lepas jari telunjuk beliau tercucuk kayu dan semenjak itu jari itu membengkak ,sakit hingga tidak boleh tidur dan hari ini telah mengeluarkan nanah bila dicucuk.

Setelah diperiksa ,kandungan gula darah beliau ialah 14mmol/l dan jari telunjuk beliau telah dijangkiti kuman pada tahap awal.Beliau dikira bernasib baik kerana datang awal untuk rawatan,perlu diingat jari beliau boleh terpaksa dipotong jika dibiarkan tanpa rawatan sempurna.

Saya mencucuk jari beliau yang bengkak untuk membuang nanah,Alhamdullilah hanya baru sedikit nanah yang terbentuk.Beliau diberi rawatan antibiotik dan ubat kencing manis beliau terpaksa saya tambah untuk memastikan gula dalam darah beliau terkawal.

InsyaAllah dalam 5 hari lagi beliau akan datang semula untuk rawatan susulan untuk memastikan antibiotik yang diberikan memberikan kesan positif.




Antara Komplikasi Kencing manis pada peringkat awal.


Komplikasi yang sudah kronik dan telah sembuh.

Harap-harap beliau cepat sembuh,kalau tidak terpaksalah saya rujuk beliau ke hospital untuk rawatan lanjut.............................

No comments: