BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Tuesday, March 25, 2008

Kulat kemaluan/Vaginal Candidiasis

Soalan:
Assalamualaikum Dr.Mazlan,saya seorang surirumah berumur 30 tahun,akhir-akhir ini saya mendapati ada cecair pekat keputihan hanyir yang agak banyak keluar dari kemaluan saya , rasa gatal pada sekeliling kemaluan serta timbulnya ruam pada kemaluan,perkara ini kerap berlaku terutamanya sehari selepas hubungan dengan suami,apakah masalah saya ?

Jawapan:

Waalaikum mussalam,

Pada pendapat saya Puan mungkin mengalami jangkitan kulat kemaluan yang juga dikenali sebagai “Candidiasis”,ianya biasa terjadi terutamanya selepas hubungan seks sekiranya puan terus tertidur tanpa mencuci kemaluan,untuk pengetahuan puan, di dalam rongga kemaluan wanita sememangnya ada “kulat” secara semula jadi,air mani suami yang kaya dengan “makanan” akan digunakan oleh kulat ini untuk membiak.

Cecair keputihan yang keluar biasanya mengandungi bersama kulat yang boleh menjangkiti kulit sekeliling kemaluan,tanda awal jangkitan kulit biasanya kegatalan,kemerahan dan juga ruam berair.

Jangkitan kulat biasanya mudah dirawat dengan beberapa cara,jumpalah doktor puan untuk rawatan:

1-Ubat pil-sama ada dimakan sebiji sekali sahaja atau 2 biji sehari untuk 3 hari.Keberkesanan adalah hampir 100%.

2-Ubat Suppositori-digunakan secara memasukkan kedalam kemaluan,sebiji sehari untuk 3-5 hari,juga amat berkesan.

3-Ubat krim-biasanya untuk bahagian luar kemaluan,disapu 2 kali sehari,juga amat berkesan tetapi hendaklah dugunakan untuk 2 minggu.

Sebagai langkah pencegahan,cucilah kemaluan sebelum dan selepas hubungan,30 minit atau 1 jam selepas hubungan bagi mereka yang ingin mengandung.

Jika masalah puan tidak selesai dengan rawatan di atas,puan disarankan untuk menjalani ujian darah bagi memastikan puan tidak mendapat jangkitan tularan seks.

Sekian,terima kasih.

Untuk Sebarang Soalan: SMS dengan menaip SIHAT<> Soalan anda<> dan hantar ke 33886(Tidak melebihi 152 huruf)

No comments: