BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Wednesday, March 12, 2008

Kegagalan Jantung(Heart Failure)

Malam Semalam saya mendapat berita bahawa bapa mertua saya di kampung terpaksa dimasukkan ke hospital kemungkinan kerana kekurangan gula dalam darah(Hypoglycaemia) dan juga kegagalan jantung(Heart Failure).

Bapa mertua saya berumur dalam 60 an dan sememangnya beliau tahu yang beliau mengidap Penyakit injap jantung yang sempit.Beliau pernah dirujuk ke IJN tetapi beliau lari ke kampung sehari dari tarikh beliau dijadualkan untuk dimasukkan ke wad bagi penilaian untuk pembedahan.Beliau sebenarnya takut dan ngeri bila disebut tentang "bedah" ni.

5 tahun telah berlalu dan kini komplikasi jantung datang menimpa dan beliau sememangnya tahu akan hal itu.Lambat laun ia akan datang juga ....................

Beliau tiada selera makan ,tidak nyeyak tidur,sesak nafas,batuk-batuk dan akhirnya pagi semalam(11/03/2008) beliau pengsan dalam bilik air.

Di hospital ,pemeriksaan mendapati beliau kekurangan gula dalam darah dan paru-paru beliau telah dipenuhi air.Di hospital daerah apa lah sangat yang boleh dilakukan dan beliau kemungkinan besar terpaksa dirujuk ke hospital besar untuk rawatan seterusnya.

Kemungkinan besar paru-paru beliau terpaksa ditebuk untuk menyalur air keluar dan memastikan peparu beliau berkembang semula.

Semoga beliau panjang umur..................

Untuk pengetahuan semua,penyakit injap biasanya disebabkan oleh komplikasi Jangkitan salur pernafasan ataupun kudis,ianya dikenali sebagai "Rheumatic Heart Disease".

Injap yang dijangkiti akan rosak,lumpuh dan akhirnya sempit menghalang aliran darah dari jantung.Lama-kelamaan jantung akan bengkak dan menjadi lemah.

Tiada rawatan yang menjamin yang injap yang rosak akan sembuh kecuali dengan pembedahan penukaran injap.Inipun terpaksa dilakukan berulang kali setiap 10 tahun jika ianya berjaya ataupun terpaksa bergantung pada ubatan Warfarin untuk mengelakkan pembekuan darah.

Lemah jantung akan seterusnya menyebabkan paru-paru lembab dan lemah menghalang pernafasan.Lemah jantung dan Paru-paru lembab biasanya ditandai dengan kaki sembab,perut membuncit,kurang kencing,batuk-batuk diwaktu sejuk/malam,lemah dan cepat kepenatan serta pucat.

Segeralah berjumpa doktor sekiranya anda mempunyai salah satu dari tanda-tanda di atas.Kalau diikutkan dari segi teori,bila kegagalan jantung telah berlaku maka tidak banyak perkara lagi yang dapat doktor lakukan.............pembedahan pemindahan jantung mungkin jalan terakhir.

Kalau tidak,hanya menanti hari.........................semoga cepat sembuh untuk ayah tersayang.

No comments: