BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Thursday, April 10, 2008

Haid tidak teratur,perut kembung.

Soalan:
Saya sudah dua bulan tak datang haid,kenapa setaip petang bila saya lepas mandi perut saya kembong?

Jawapan:
Jika awak sudah berkahwin/melakukan hubungan seks mungkin awak mengandung,jika belum maka ianya hanya gangguan hormon biasa yang boleh disebabkan oleh stress,tidak cukup rehat,perubahan berat badan dan faktor perubahan persekitaran.

Awak tidak perlu risau,lakukan ujian air kencing UPT (Ujian mengandung)sendiri untuk memastikan awak tidak mengandung,jika ianya negatif maka gangguan hormon adalah punyanya.

Gangguan hormon biasanya boleh normal kembali secara semulajadi tetapi boleh berulang-ulang kembali.Pengambilan pil Evening Primrose Oil(EPO) ,manjakani atau kacip fatimah mungkin boleh membantu secara semulajadi menstabilkan hormon anda.

Perut kembung selepas mandi terutamanya di waktu petang biasanya hanyalah masalah mekanikal iaitu penyumbatan angin di perut.Ianya berlaku sama ada disebabkan oleh perut masuk angin atau pembungan angin telah terganggu oleh masalah sembelit atau tidak membuang air besar beberapa hari.

Perut kembung boleh di atasi secara pengambilan minuman panas/suam yang manis.Elakkan mengambil makanan sehinggalah anda telah sendawa atau “kentut”.Jika anda mengalami sembelit atau sudah beberapa hari tidak membuang air besar,ikhtiarlah supaya anda dapat melakukannya sekurang-kurangnya setiap 2 hari.

Cara yang paling mudah ialah dengan menggunakan ubat julap:

1-Pil Dulcolex 2 biji bila perlu atau 2-3 kali sehari
-anda akan membuang air besar 6 jam selepas pengambilan ubat ini.

2-Gunakan Ravin enema 10-20mls-digunakan secara mengepam kedalam lubang najis,dalam 10 saat ,anda akan membuang najis jika ada berserta angin yang tersumbat tadi.

3-Menggunakan Dulcolex suppositori 10mg.,ianya digunakan secara memasukkannya kedalam lubang najis,10 minit diperlukan sebelum anda terasa hendak membuang najis/angin.

Perlu diingat pengambilan ubat julap tidak digalakkan sangat kerana ada kesan samping.

TQ.
Dr.Mazlan Bin Mat.

No comments: