BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Thursday, April 10, 2008

Vaginal Candidiasis semasa Mengandung.

Soalan:
Saya mengalami masalah keputihan,ia bertukar warna kekuningan dan gatal,saya pregnant 6 minggu,macamana cara untuk mengatasi masalah ini?

Jawapan:
Puan dijangkiti kulat “Vaginal Candidiasis” yang biasa berlaku semasa kehamilan.Jika tidak dirawat ia boleh menyebabkan sakit bawah perut,radang kemaluan dan boleh juga menyebabkan kelahiran pra-matang jika berlarutan hingga tempoh akhir kehamilan.

Rawatan:
Ubat kulat dalam bentul pil untuk dimakan tidak lagi sesuai di sebabkan puan mengandung.Puan bolehlah menggunakan ubat berbentuk “Vaginal pessary” yang digunakan secara memasukkan ke dalam kemaluan setiap malam sebelum tidur untuk 1 hari hingga 5 hari bergantung kepada jenis ubat.Contohnya Candid V-1 Vaginal pessary: hanya satu biji cukup utk menyembuhkan jangkitan kulat kemaluan.

Untuk kawasan luar kemaluan yang juga dijangkiti,puan boleh menggunakan krim antikulat seperti Econazine,Miconazole atau Candid-B .

Cuba dapatkan ubatatn ini di farmasi jika boleh atau jumpalah doctor untuk mendapatkan rawatan tersebut.

TQ
Dr.Mazlan Bin Mat.

No comments: