BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Monday, April 14, 2008

Seks semasa Haid

Soalan:
Saya nak tahu apakah kesan yang akan terjadi jika kita melakukan hubungan seksual jika perempuan itu dalam keadaan haid?

Jawapan:
Terima kasih atas soalan ini tetapi saya hanya akan menjawab soalan ini berdasarkan bidang perubatan.

Semasa haid biasanya dinding vagina/kemaluan adalah lembut dan diselaputi darah haid.Pintu rahim juga terbuka pada masa ini.

Pergerakan keluar masuk kemaluan lelaki semasa seks boleh menanbahkan risiko jangkitan kuman vagina kerana ianya menyebabkan kuman dibahagian luar vagina ditolak masuk.Keadaan vagina yang diselaputi darah memudahkan kuman-kuman ini membiak.

Gerakan zakar semasa seks juga boleh menyebabkan darah haid melimpah kedalam menuju ke bahagian dalam rahim wanita.Ini boleh mendedahkan seseorang wanita itu kepada “Endometriosis” di kemuadian hari.Endometriosis ialah salah satu daripada punca senggugut.

Nasihat saya,jika keadaan sudah tidak dapat dielakkan silalah ambil langkah berjaga-jaga sebelum hubungan iaitu dengan kencing dahulu dan seterusnya mencuci vagina dengan pencuci wanita seeloknya sebelum dan selepas seks .

TQ.
Dr.Mazlan Mat

No comments: