BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Monday, April 14, 2008

Vagina kering semasa seks

Soalan:
SOALAN SAYA Bagaimana utk mengatasi vagina kering?.Saya rasa tidak selesa apabila bersama.

Jawapan:
Rasanya masalah puan ini tidaklah berat sangat,mungkin hanya melibatkan masalah psikologi atau teknikal sahaja.Secara teorinya hubungan seks bagi manusia mempunyai 4 langkah/peringkat iaitu:

1-Tempoh pemanasan atau “Foreplay”
Peringkat ini adalah peringkat yang paling penting yang menentukan sama ada puan telah bersedia atau tidak untuk ke peringkat seterusnya.

2-Peringkat kemasukan/penetrasi kemaluan .
Di peringkat ini jika seseorang wanita belum betul-betul bersedia atau belum khairah,kemasukan zakar akan menimbulkan rasa sakit/pedih.Jika ianya berterusan maka pihak wanita akan trauma dan kemasukan zakar pada lain kali pun akan memberikan kesan sakit.

3-Peringkat kepuasan/Klimak
Peringkat klimak menentukan sama ada hubungan seks adalah berjaya atau tidak mencapai tujuannya iaitu untuk kepuasan kedua-dua pihak.Secara umumnya kaun wanita lambat mencapai tahak ini tetapi pihak lelaki boleh mencapainya pada bila-bila masa dan dengan apa cara sekali pun.

4-Peringkat kelesuan.
-Peringkat ini ditandai dengan rasa yang amat letih dan mengantuk kerana pengaruh hormone yang dikeluarkan oleh badan jika kaum wanita mencapai tahap klimak,biasanya tanpa klimak kelesuan tidak akan terasa sangat.

Hubungan seks pula memerlukan beberapa perkara sebelum ianya boleh berjaya:
1-Keinginan/nafsu.
2-Salur darah.
3-Tenaga.

Secara semulajadi seseorang wanita itu telah dijadikan tuhan mempunyai kelenjar –kelenjar disekeliling dalam bibir vagina yang berfungsi untuk menghasilkan cecair pelincir semasa hubungan seks atau semasa terangsang.Rangsangan yang berterusan sudah tentu akan mengaktifkan kelenjar ini.

Foreplay yang singkat/salah:
Masalah kekeringan vagina secara umumnya adalah disebabkan oleh ketidak sedian puan untuk aktiviti penetrasi pada peringkat ke-2.Mungkin tempoh “Foreplay” yang terlalu singkat atau ianya dilakukan secara terburu-buru dan tidak mengikut apa dan bagaimana cara yang puan inginkan.

Seperti yang saya tekankan sebelum ini,pihak wanita hendaklah tanpa malu-malu memberitahu dan meminta suami untuk melakukan apa dan cara apa yang mereka inginkan semasa “Foreplay”.Apabila benar-benar bersedia dan nafsu sudah memuncak beritahu pasangan untuk memulakan penetrasi.

Perlu diketahui,tanggapan bahawa pihak lelaki sudah tahu apa dan bagaiman cara untuk melakukan hubungan seks dan memuaskan pasangannya adalah satu tanggapan yang salah.

Memaksa diri untuk seks:
Jika sekiranya 3 perkara di atas tidak wujud semasa hubungan seks,maka akan ada pihak yang merasakan bahawa mereka semacam dipaksa untuk seks.Bagi kaum wanita ini akan menyebabkan mereka mengalami kekeringan vagina dan disusuli kesakitan.

Rawatan:
Puan dinasihatkan untuk cuba mengambil langkah-langkah berikut:
1-Multivitamin untuk kesihatan umum.
2-Evening primrose Oil,Manjakani,Kacip fatimah untuk meningkatkan hormone seks.
3-Rawatan Hormon jika berumur lebih 35 tahun.
4-Berurut dan bersauna untuk perjalanan darah.
5-Menggunakan KY Jelly sebagai pelincir jika sudah tidak ada pilihan.

Cubalah juga mengambil minuman bertenaga seperti Kopi Ginseng/kopi Kacip Fatima/Manjakani yang banyak terdapat di pasaran sekarang dalam tempoh 30 minit sebelum hubungan seks,mungkin ini boleh membantu.

Selamat mencuba.

TQ.
Dr.Mazlan Bin Mat

No comments: