BERINTERAKSI BERSAMA DR.MAZLAN MAT.

LAMAN BLOG INI DIKHASKAN UNTUK INTERAKSI ANTARA ANDA DAN DR.MAZLAN BIN MAT.SEGALA PERSOALAN KESIHATAN ANDA AKAN TERJAWAB........


KAMI ADALAH PAKAR RAWATAN LUKA KRONIK MENGGUNAKAN ULAT.



Monday, April 28, 2008

Lepas Bersalin secara "operation"

Soalan:
Saya nak tanya saya tahun lepas bulan 9 baru bersalin secara “operation” adakah saya subur lagi dalam masa terdekat ini dan mungkinkah saya boleh “pregnant” dalam masa terdekat ini ?

Jawapan:
Jika puan telah datang Haid selepas bersalin sama ada secara normal atau “operation” maka puan bolehlah dikira telah subur semula.Oleh itu puan sememangnya boleh mengandung semula dalam masa terdekat ini namun secara perubatan puan tidak digalakkan untuk mengandung semula dalam masa 2 tahun selepas “operation” kandungan terdahulu.

Ini penting untuk memastikan bahawa badan puan benar-benar bersedia untuk mengalami perubahan semasa mengandung semula dan untuk memastikan luka peranakan puan sudah sembuh 100% dan kuat semula untuk mengandung.

Luka peranakan yang belum betul-betul sembuh dan kuat boleh mengakibatkan luka kembali atau pecah peranakan semasa kandungan memasuki usia 8-9 bulan.Ini boleh mengancam nyawa ibu dan kandungannya.

Akan tetapi jika puan tiba –tiba telah disahkan mengandung dalam masa terdekat ini silalah berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat .

TQ.

No comments: